Vaniljkräm

    ·  Fyllningar
 
Många gånger har jag gjort vaniljkräm, men jag har aldrig varit sådär riktigt nöjd med den. Detta recept tog jag fram själv och det blev riktigt lysande bra!
Nu ska jag berätta varför, jo jag använder nämligen hela ägget och på så vis blir de inget spill. Inga äggvitor man måste ta hand om. Och inte gjorde jag den endast på mjölk, jag lyxar till det med grädde i detta recept. Krämen blev slät och fin och fick inga klumpar, jag tror grädden kan har bidragit till det. Andra recept som endast innehåller mjölk till vätska har jag upplevt klumpar sig lättare.
Nog pratat, här kommer receptet på en riktigt god och enkel vaniljkräm, eller som man säger på franska,
Crème pâtissière.
 
Vaniljkräm
 
2 dl mjölk
1 dl vispgrädde 40%
1/2 st vaniljstång
2 msk strösocker
2 msk potatismjöl
1 st ägg
 
Dela vaniljstången och skrapa ur fröna.
Sjud försiktigt upp mjölk, vaniljstång och frön. Tillsätt grädden och sjud upp fullständigt.
Blanda potatismjöl och socker i en skål. Tillsätt ägget och vispa till klumpfritt och väl blandat.
Fiska upp vaniljstången. Ta av vätskan från värmen.
Häll försiktigt över cirka 1 matsked av vätskan och vispa ner i äggsmeten.
Vispa sedan ner resterande lite i taget.
Häll nu tillbaka smeten i kastrullen och sjud upp igen under konstant vispning till vaniljkrämen tjocknat.
Låt svalna och använd som fyllning eller tillbehör.
Denna sats räcker till ca 20 solskensbullar eller som ett lager till en mellanstor tårta.
Junitjej
 2015-05-22 @  21:05:57   http://www.junitjejen.se

Så himla gott med vaniljkräm!

Svar: Verkligen! Det är härligt med hemmagjort, då vet man exakt vad man stoppar i sig. :)
madeleinesbakverk.blogg.se




Namn*
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)


Blogg


Kommentar