Cashewnötssmör

    ·  Baka med Smiling, No Bake, Övrigt
Något som jag tycker verkligen är gott att ha på mackan är nötssmör. Tidigare har jag bara köpt färdiga burkar och då är kung markattas min absoluta favorit. Iallafall så kom jag på att nu när jag fått en alldeles ny stavmixer med massa tillbehör i födelsedagspresent så ville jag göra eget nötsmör. Kan säga att cashewnötssmör blev något otroligt gott! Slog jordnötssmöret med hästlängder! Wow, detta måste ni testa! 
Tänk bara på att det krävs en krafttålig mixer och blir mixern väldigt varm får man ta pauser emellan åt, men jag lovar er, detta smör är så värt besväret.
 
En rolig nyhet är att jag äntligen tagit och skaffat mig en egen youtube kanal. Så länge som jag velat detta!
Har haft ett riktigt många problem med att få videoredigeringsprogrammet att funka och de har tagit en massa massa tid, men nu så äntligen har jag publicerat min första video och jag hoppas jag kommer fortsätta kunna publicera videos från mitt kök lite då och då. Första recept ut på min youtube kanal blev då detta cashewnötssmör, hoppas ni gillar det. Längst ner i inlägget så länkar jag till videon. :)
Ni hittar mig på youtube under namnet Madeleine's pastries.
 
Cashewnötssmör
(- en liten burk)
2 påsar Smiling naturella cashewnötter (250g)
ev. havssalt efter smak
 
OBS. Detta recept kräver en stark och tålig hushållsmixer!
1. Tillsätt nötterna till mixern och börja mixa. Först kommer det bli ett nötkross.
2. Fortsätt mixa. Nu kommer det ha blivit till ett nötmjöl.
3. Mixa och nästa steg så ska oljan börjat gå ut ur nötterna en aning och nötsmulet kommer därför börja bilda klumpar.
4. Fortsätt mixa och nötmjölet ska nu uppnå ett resultat av stora klumpar och det ska börja gå ihop mot en deg. Vid detta tillfälle gäller det att börja ha tålamod. Det är mot slutet man tror att detta aldrig kommer att gå, men det är bara att fortsätta mixa och ge absolut inte upp!
Börjar mixern bli väldigt varm är det viktigt att ta en paus och låta den vila!
5. Efter att ha fortsatt mixat så kommer det nu ha bildats en deg. Var rädd om din mixer men fortsätt att mixa om den inte börjar bli överhettad. Rör sönder degen så den inte bara snurrar runt och runt i mixern.
6. Nu efter allt tålamod så ska nötternas olja ha börjat krypa ut fullständigt och ett smör ha bildats.
Grattis du har nu lyckats göra ditt alldeles egna supergoda och nyttiga cashewnötssmör. Tillsätt eventuellt lite havsalt nu om så önskas. För över smöret i en ren burk och förvara i skafferiet eller i kylen. Smöret passar mycket bra att ha på mackan, att ha som såsbas, eller att doppa frukt och grönsaker i.
 
Detta cashewnötssmör är så gott så jag tycker om att äta det rakt av med sked. :)
 
Här finner ni min första youtube video! :)
 



Namn*
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)


Blogg


Kommentar