Peanutbutter Cups

    ·  Choklad, Godis

Detta är en amerikansk skönhet det. Jag har för något år sedan upptäckt dessa godingar i affären och varit tokiga i de sen dess. Reese's Peanutbutter Cups heter de jag köpt i affären.
Men så slog det mig en dag att de vore spännande att testa att göra dem själv. Varför göra själv när det finns relativt billig att köpa kanske vissa tänker då, men saken är ju den, när du lagar din mat själv så vet du exakt vad som finns i den och alltså vad du stoppar i dig. Det stoppas mycket onödigheter i de flesta av de färdiga produkterna som man köper hem idag. Just därför kan de vara att föredra att laga själv ibland.
Här kommer mitt egna recept på det amerikanska godiset och goda det blir dom!
 
1 st digestivekex (15g)
100g jordnötssmör (slät, utan tillsatt socker)
1/2 dl florsocker
1 tsk ljus sirap
1-2 tsk naturell olja (rapsolja)
ev. salt efter smak (1/2 krm)
 
200g mjölkchoklad
 
Krossa digestivekexet och tillsätt övriga ingredienser förutom chokladen. Rör noggrant ihop, det ska bli som en deg som är en aningen lös. Du skall kunna rulla degen till kulor.
Smält chokladen, försiktigt i micron eller över vattenbad. Temperera den gärna för bästa resultat.
Pensla ett täckande lager av choklad i formar. Ställ kallt så det stelnar. Rulla sedan kulor av smeten och tryck den vardera i varsin form. Täck nu över jordnötssmörsdegen med resterande choklad helt i varje form. Ställ kallt så chokladen stelna. Servera!
 
OBS. Jag räknade inte hur många jag fick ut av denna sats, så om du testar detta recept vore det snällt om du upplyser mig om hur många du fick ut!
 
För dig som vill veta hur man tempererar choklad så har Mia Örn här en fin beskrivning.
 
 
 
 
 
Helene
 2014-09-04 @  07:28:06

Dessa kommer jag överraska med i morgon. Blir perfekt! Ser så smarriga ut!!👌

Svar: Tack så mycket! Det lär bli en riktig hit! 😋
madeleinesbakverk.blogg.se

Anna Carina
 2014-09-05 @  13:38:22

Hej och tack för ett gott recept! Gjorde dem idag, kanongoda! Men gjorde tredubbel sats, behövde till detta 4 st 200-grams chokladkakor och det blev drygt 30 kakor.

Svar: Tack så mycket för din hjälp! Och vad kul att du gillade de. 😃
madeleinesbakverk.blogg.se




Namn*
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)


Blogg


Kommentar