Bananbröd med chokladknappar

    ·  Mjuka kakor
 
 
 
I Amerika är dom duktiga på att få goda onyttiga saker att låta nyttiga, inte sant?
T.ex. detta bananbröd, om det inte vore för att jag skulle inspirerats av ett amerikansk recept som jag en dag kommer över på, på pinterest då skulle jag och som säkert alla andra svenskar kalla det en banankaka. I alla fall så inspireras jag mycket av just amerikanska och engelska recept och tycker det är jättespännande att baka. Saken är väl den att det kan vara krångligt att förstå deras mått så med lite tålamod får man försöka räkna om. Så här, varsågod kommer ett översatt recept på svenska som jag gjort om lite till mitt egna. Detta banan bröd (eller banankaka) slår faktiskt alla svenska recept jag testat tidigare, den blir bara så god! Kakan är perfekt att baka om du har massa övermogna bananer liggandes hemma, blir klart godast när de är riktigt övermogna.
Har redan testbakat den 3 gånger, haha!
Mums, min nya favorit!
 
Bananbröd med chokladknappar
(2 limpor)
125g rumstempererat smör
3 dl socker
2 ägg
2 msk mjölk
3 bananer (gärna övermogna)
3 2/3 dl vetemjöl (220g)
2 tsk bakpulver
125g mörka chokladknappar
(använde Odenses chokladknappar, fungerar lika bra med hackad choklad)
 
Sätt igång ugnen på 175°C
Smöra och bröa 2 limpformar som rymmer 1,5 liter.
Vispa smör och socker krämigt, vispa sedan i äggen ett i taget tills du har en fluffig välblandad smet. Vispa inte för mycket när äggen väl gått i. Ca 1 min räcker.
Mosa två av bananerna och dela den tredje i mindre bitar. Tillsätt banan och mjölk till smeten. Smeten kan nu se skuren ut, oroa dig inte den reder sig när mjölet tillsatts.
Blanda mjölet och bakpulvret och sikta ned i smeten, rör försiktigt till du har en slät smet. Tillsätt chokladknapparna. Fördela smeten i de två formarna.
Gräddas i mitten av ugnen i ca 35 min. Låt svalna och lossa sedan från formarna.
 
Kakan blir oemotståndligt god och saftig!
 
 
 



Namn*
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)


Blogg


Kommentar