Halloween inspirerad tårta

    ·  Högtidsbaka, Mjuka kakor, Tårtor
 
 
 
Halloween börjar närma sig! Jag har alltid tyckt om att fira halloween, tycker om att pyssla med saker kring högtider, eller rättare sagt baka gott till olika högtider. Brukar väl mest baka till påsk eller jul men halloween är ytterligare en orsak till att få baka, och inte minst sagt spännande är det att få baka till halloween! Lite synd är det att vi inte firar det så mycket i Sverige. När man kollar på bilder från amerikanska sidor och pinterest osv ser man hur mycket dom fixar och spökar till det så blir jag väldigt inspirerad. Här kommer recept på en halloweeninspirerad choklad och apelsin tårta skapad av mig.
 
Halloweentårta
ca 8-10 port
100g rumsvarmt smör
2 dl stösocker        (180g)
2 ägg
 
Skål 1
1 1/2 dl vetemjöl    (90g)
1/2 dl kakao          (20g)
3/4 tsk bakpulver  (3g)
1/2 dl mjölk          (50g)
svart pastafärg
 
Skål 2
1 3/4 dl mjöl            (110g)
3/4 tsk bakpulver    (3g)
1/2 dl apelsinjuice  (50g)
ev. apelsin essence 
 
Obs, jag bakar ofta genom att väga ingredienserna, på så vis får du jämnast resultat!
 
Starta ugnen på 175°c. Vispa smör och socker så det ljusnat och är luftigt. Vispa i ett ägg i taget till en jämn och luftig smet. Dela nu upp denna smeten i 2 olika skålar, måtta med ögat eller med våg för mer korrekt vikt.
Skål 1:  sikta ned mjöl, kakao och bakpulver. Varva ned mjölken medans du rör försiktigt. Färga denna smet svart med svart pastafärg.
Skål 2: sikta ned mjöl och bakpulver, varva ned med apelsinjuicen. Eventuellt också några droppar apelsin essence om du har hemma, har du inte fungerar det utmärkt med bara juicen. Färga denna smet orange med orange pastafärg. Har du inte orange pastafärg kan du blanda röd och gul pastafärg om du har det.
Smöra och bröa en form á 16 cm Ø. Lägg i en sked smet av en färg, täck sedan med den andra färgen, du fortsätter skeda och varva färgerna till du har slut på smet. Gräddas mitt i ugnen i ca 40-50. Var noggrann och kolla med sticka, min såg klar ut utanpå redan 20 minuter innan jag egentligen tog ut den.
När kakan svalnat helt kan du skära den i 3 delar. Min kaka blev lite toppig, skär då bort toppen först och dela sedan kakan utan topp i 3 jämntjocka bitar.
 
 
Chokladganache
200g kvalitétschoklad
2 1/2 dl grädde   (250g)
2 msk strösocker (30g)
1/2 krm salt
svart pastafärg
 
Hacka chokladen i mindre bitar.
Sjud upp grädden och tillsätt salt, sänk värmen eller stäng av den helt om den kokar. Tillsätt chokladen och och rör sedan till en jämn smet. Färga med svart karamellfärg. Min såg lite grådaskig ut även fast jag använde mycket färg, när den stelnar mörknar den även en aning, men färga den så svart som det går.
 
Lägg ihop din tårta med två lager chokladganache, spara ca hälften av ganachen till sedan. Låt gärna stå i kylen övernatten för att saftas. Då är det bara att spara resterande ganache i kylen och värma på den igen dagen därpå. Häll resterande ganache över kakan jämnt och fint. Dekorera valfritt eller servera precis som den är!
 
Servera och imponera dina nära och kära på en färggrann och hemmagjord halloweenkaka. 
 
 
 



Namn*
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)


Blogg


Kommentar