Klassiska pepparkakor

    ·  Julbaka, Småkakor
 
Jag är noggrann med vad jag stoppar i mig och kollar ofta innehållsförtäckning på produkterna i affärerna, men skäms på mig för jag har aldrig gjort egen pepparkaksdeg tidigare. Och vet ni vad? Det var förvånansvärt lätt!
Och inte nog med det så blir det ju så mycket godare av att bara veta vad som faktiskt finns i degen. Denna degen blev jättebra också, lätt att göra, lätt att arbeta med och spröda goda pepparkakor. Receptet är inte alltför stor sats, du kan alltid baka ut hälften och frysa in hälften, det gjorde jag denna gång.
Varsågod, tjuvstarta du också med julbaket och mys till det hemma för här kommer receptet. :)
 
Klassiska pepparkakor
100g rumstempererat smör
2 1/2 dl brunt farinsocker
1 dl ljus/mörk sirap
1 dl vispgrädde
2 msk santa marias pepparkakskryddor
8 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
Obs, pepparkakskryddorna ska vara en blandning av kanel, nejlika, ingefära och kardemumma inget annat!
 
 
Vispa upp smöret krämigt och rör ned farinsocker och sirapen smidigt. Tillsätt grädde och kryddor. Blanda 4 dl av mjölet med bikarbonaten noggrant, sikta ned detta. Sikta sedan ned resterande 4 1/2 dl mjöl. Arbeta ihop till en fin deg. Överarbeta inte degen. Slå in degen i plastfolie eller i en plastpåse och låt vila i kylen ett dygn innan den är redo att bakas ut. Ska du inte använda degen dygnet därpå så håller den några dygn i kylskåp, frys annars in degen.
 
Värm ugnen till 200°c.
Kavla ut degen tunt, men inte alltför tunt på en lätt mjölad yta. Ta ut dina pepparkakor med mått. Lägg de försiktigt över på en plåt med bakplåtspapper, se till så de har lika storlekar. Gräddas mitt i ugnen i ca 8 min, beroende på storlek.
 
 
 
eftermiddagsfika.blogg.se
 2014-11-26 @  09:39:12   http://eftermiddagsfika.blogg.se/

Så fina, och jag beundrar er som gör egen deg, det är det inte som jag inte gör själv när det gäller bakning. ;)

Svar: Jag har inte gjort tidigare heller och jag förstår inte varför för det var så lätt! :)) testa även du också. :)
madeleinesbakverk.blogg.se

eftermiddagsfika.blogg.se
 2014-11-26 @  13:24:12   http://eftermiddagsfika.blogg.se/

Då ska jag absolut pröva nästa år, eller kanske redan i år =)

eftermiddagsfika.blogg.se
 2014-12-01 @  07:29:55   http://eftermiddagsfika.blogg.se/

Det är ju så gott! & fina blev dom!

Svar: Tack så mycket! 😊
madeleinesbakverk.blogg.se




Namn*
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)


Blogg


Kommentar