Ljuvliga Drömmar

    ·  Småkakor
Detta är det perfekta receptet på drömmar. Jag har aldrig misslyckats med dem. De är så perfekta, smälter i munnen och blir alldeles lite sådär sockriga och spröda precis som drömmar ska vara. Gammalt är bäst brukar de sägas, när det gäller recept på klassiskt fikabröd tycker jag faktiskt att det stämmer. Detta receptet har min snälla vän delat med sig till mig och det kommer från ingen mindre än hennes gammelmormor!
 
 
Drömmar
Ca 60 st
 
4 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl neutral olja
1 1/2 dl rumsvarmt smör
1 msk vaniljsocker
5 1/4 dl vetemjöl
1 tsk hjorthornsalt
 
 
Sätt igång ugnen på 150°C.
Blanda mjöl, hjorthornsalt och vaniljsocker. Rör ihop socker och smöret krämigt, tillsätt sedan oljan och blanda. Tillsätt sedan de blandade torra ingredienserna och rör ihop till en deg. Den blir lite kladdig, men den ska gå att rulla lätt. Rulla sedan till små bollar och lägg på en bakplåtsklädd plåt. Gräddas mitt i ugnen i ca 30 min.
Låt svalna och servera med ett glas mjölk.
 
 
 
Tips!
 Byt inte ut hjorthornsaltet mot bakpulver för bästa resultat.
Använd smör inte margarin.
Jag brukar använda mig av rapsolja som är en neutral olja.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn*
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)


Blogg


Kommentar