Smulpaj med hallon/persika och kokos

    ·  Baka med Smiling
 
Paj, Känns lite för mig som en sån där rätt som man antingen älskar eller inte riktigt uppskattar...

Jag själv är ingen pajmänniska och gör därför sällan paj. Denna paj var något utöver det vanliga. En riktig smaksensation må jag säga. Med denna paj inleder jag något helt nytt. Som jag tidigare nämnt på min instagram har jag fått äran att få arbeta med Smilings schyssta produkter. 

Vad är Smiling då, undrar ni nu kanske?

Smiling är ett relativt nytt företag som riktar sig mot försäljning av fairtrade samt ekologiska nötter. Det är schyssta produkter helt enkelt. Och förutom det faktum att du har bidragit till något gott när du handlar fairtrade så smakar dessa nötter riktigt gott och är av fin kvalité!

Här finner ni Smilings sida så kan ni läsa mer om deras koncept, produkter, och så vidare.

Så med det sagt så skall ni veta att framöver kommer jag publicera cirka ett recept i veckan bakade med Smilings olika produkter. Jag har också därför skapat en ny kategori här på bloggen som jag döpt till Baka med Smiling, så kan ni hitta alla recept samlade under denna kategori.

Åter till pajen. Detta är en riktigt enkel paj att göra eftersom det är en smulpaj. Smuldegen innehåller Smilings kokoschips som är riktigt goda och verkligen, och då menar jag verkligen, ger denna paj det lilla extra.

Hoppas ni testar denna paj och jag hoppas ni uppskattar detta samarbete med Smiling, jag själv tycker det ska bli väldigt spännande! :)

 

Smulpaj med hallon/persika och kokos

- 1 paj á 26 cm 

 2 1/2 dl vetemjöl

4 msk rörsocker

100g smör

75g Smiling naturella kokoschips

 250g färska hallon

1-2  medelstora persikor

2 msk rörsocker

1/2 msk potatismjöl

 

Värm upp ugnen till 225°C.

Smörj en pajform á 26 cm i diameter. 

Krossa kokoschipsen genom att köra de i en mixer,

eller lägg de i en påse och krossa de en klubba av något slag, eller hacka de för hand med en kniv.

Blanda vetemjöl, rörsocker, smör och kokos till en smuldeg. Lägg undan degen till senare.

Skölj persikorna och skär i mindre bitar. Jag hade en gigantisk persika och behövde därför bara en.

Lägg frukt och bär i den smorda pajformen. Strö över rörsocker och potatismjöl och bland om försiktigt.

Smula nu pajdegen över frukten. Grädda pajen mitt i ugnen i cirka 20-25 minuter.

Får den för mycket färg fort, sänk temperaturen och/eller lägg över aluminuimfolie.

Servera pajen ljummen med lättvispad grädde, vaniljsås eller glass. 

Smaklig spis!

 
Kai
 2015-09-03 @  16:15:49   http://tabehodai.blogg.se

wow.. ser skitgott ut :)

Svar: Tack snälla! :D
madeleinesbakverk.blogg.se

JUNITJEJ
 2015-09-03 @  20:18:34   http://www.junitjejen.se

Ser riktigt gott ut!!

Svar: Tack! Detta är en riktigt smarrig paj. :D
madeleinesbakverk.blogg.se

Sara Samuelsson
 2015-09-06 @  19:05:58   http://www.asmallpinchofsalt.se

Åh vilken fantastisk paj! Kokos ihop med hallon och persika är ju verkligen en fullpott :) Ser supersmarrigt ut

Svar: Ja men visst! Blev verkligen jättegott! Vad kul att höra. ☺️❤️
madeleinesbakverk.blogg.se




Namn*
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)


Blogg


Kommentar