Kokoskaka med glasyr

    ·  Baka med Smiling, Mjuka kakor
 
Personligen så föredrar jag nog bäst att baka klassiska svenska bakverk när jag bakar sött.
Sockerkaka är ett sådant klassisk svenskt fint bakverk som man egentligen aldrig tröttnar på. Anledningen till att jag inte tröttnar på sockerkakan är ju för att den i sin enkelhet faktiskt går att variera i oändlighet. Här har jag tillsatt smarriga kokoschips av fin kvalité som jag sedan mixat och tillsatt i smeten. Kokoschipsen innehåller så mycket mer smak än den rivna kokosen man kan köpa på påse. Sockerkakan är inte tråkig, se bara här hur jag piffat upp den med prima kokos och smarrig glasyr!
 
Angående receptet så hade jag faktiskt växtbaserad mjölk hemma, kokosmjölk, dock inte sådan på burk utan sådan liknande mandelmjölk, som jag behövde göra mig av med och det passade perfekt till denna kaka.
Men till detta recept behövs inte köpa någon speciell mjölk, ta vad du har hemma! 
 
Kokoskaka
(- 1 sockerkaka)
 
25g Smiling kokoschips
1 1/2 dl mjölk/kokosdryck
75g smör
3 ägg från frigående höns
2 dl strösocker
3 dl mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
 
Glasyr
25g svenskt smör
25g mörk choklad
1 dl florsocker
1 msk kakao 
1 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker
+ Kokoschips till dekoration
 
Värm ugnen till 175°C. Smörj en sockerkaksform ordentligt med smör eller kokosolja.
Börja med att mixa kokoschipsen till ett aningen grovt smul i en mixer.
I en skål, blanda kokos och mjölk och låt stå.
Smält smöret i en annan skål och låt svalna medan du förbereder sockerkakssmeten.
Vispa ägg och socker riktigt vitt och fluffigt, tar ca 2-5 minuter med maskin.
Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt  det smälta smöret till mjölk och kokosblandningen.
Sikta ned de torra ingredienserna i äggsmeten varvat med mjölkblandningen.
Vänd ner ingredienserna försiktigt så du bevarar luften i smeten.
Tillsätt smeten i den smorda formen.
Grädda kakan mitt i ugnen i ca 30-40 minuter, eller prova med en sticka och se om den kommer upp torr.
Låt kakan svalna i minst 5 minuter innan du vänder den ur formen, annars kan den gå sönder helt.
 
Medan kakan är i ugnen eller medan den svalnar, förbered då glasyren.
Smält smör i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser och värm på medelhög värme på din spis. 
Rör till slät och glansig.
Häll över kakan när kakan är avsvalnad. Dekorera kokoskakan med kokoschips.
Servera och imponera! :)
Inlägget är i samarbete med Smiling och deras schyssta produkter.
 
 



Namn*
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)


Blogg


Kommentar