Kolakakor

    ·  Småkakor
 
Kärt barn har många namn brukar man säga. Detta uttryck är något som passar för just dessa småkakor. Jag kallar de oftast kolakakor, men dom går även vid namnen sirapskakor, kolasnittar, sirapssnittar osv. Dessa småkakor är hur som helst en av mina absolut favoriter när det gäller småkakor. Dessa bakar jag alltid när det är kalas. Receptet har jag fått av min vän och hon har nämligen fått receptet av sin gammelmormor. Detta recept är verkligen jättebra. Gammalt är bäst, iallafall när det gäller gamla recept för bakning!
 
Kolakakor
- ca 50st 

200g rumsvarmt smör
2 1/2 dl strösocker
2 msk sirap
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
5 dl mjöl
 
Värm ugnen till 200°c.
Rör ihop smör, strösocker, vaniljsocker och sirap och blanda väl. 
Blanda vetemjöl med bakpulver och tillsätt sedan det.
Blanda ihop till en deg slät deg. Knåda bara till den precis gått ihop och ser färdig ut.
Den ska inte knådas mer. Dela degen i 6 lika stora delar. 
Klä 3 plåtar med bakplåtspapper. Rulla ut delarna till ungefär tumbreda längder.
Fördela 2 längder per plåt. Platta till längderna en aning.
Gaffla sedan längderna med en gaffel för att få ett fint mönster.
Gräddas mitt i ugnen i ca 10-15 minuter.
 
En kortare gräddningstid på ca 10 minuter ger aningen mjuka och sega kakor, jag föredrar mina riktigt knäckiga och krispiga så jag gräddar mina i ca 13-15 minuter. Men allt detta varierar från ugn till ugn.
Hoppas ni uppskattar denna klassiker till småkaka lika mycket som jag!  
sofiaa
 2015-06-11 @  11:44:19   http://cmyk.blogg.se/

Vad goda dessa såg ut! Älskar kolakakor :)

Svar: Tack snälla! Mina favoriter också! :)
madeleinesbakverk.blogg.se

ɑ n n i k ɑ
 2015-06-11 @  16:55:09   http://blogofphoto.webblogg.se

Gott!

Svar: Ibland är det enklaste det godaste :)
madeleinesbakverk.blogg.se




Namn*
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)


Blogg


Kommentar