Chokladkräm med nutella

    ·  Fyllningar
                    
       
                   
 
Det här med att ha vaniljkräm i tårta är ju klassiskt och gott. Givetvis gör jag alltid min egna vanlijkräm då jag skräcks över hur mycket onödiga tillsatser det finns i köpekrämen. Jag tänker ofta då, betala för sånt du inte behöver stoppa i kroppen eller lägga lite extra energi och göra egen kräm. Egen vaniljkräm vinner alltid i längden, enda nackdelen är att du får en trött arm efter allt vispande, haha!
Men nu var det så att jag skulle göra en chokladtårta och kände att jag inte riktigt ville fylla den med vaniljkräm, sökte runt lite efter recept på en motsvarande chokladkräm men hittade inget recept som riktigt föll mig i smaken. Vad gör man då? Jo, man testar sig fram ett alldeles eget recept. Antingen blir det flopp eller så blir det tiptop! 
Denna ljuva chokladkräm smakande av fyllig nutella blev just ett recept av toppklass enligt mig. Men för att lyckas måste man ju också misslyckas, första försöket hamnaden i vasken, men lite efter lite omtänkande så blev det perfekt
 
Chokladkräm med nutella
(1 lager för mindre tårta 16-20cmØ)
1 äggula
1/2 msk potatismjöl
2 msk kakao
2 msk socker
1 dl vispgrädde
1 dl mjölk
2 1/2 msk nutella
 
Sikta ned potatismjöl och kakao i en kastrull, tillsätt även socker. I början, vispa ned lite grädde i taget över de torra ingredienserna så du inte får några klumpar. När de har en slät smet vispa i all grädde. Jag vispade alltså lite grädde i taget för att få en klumpfri smet. Tillsätt äggulan och vispa i den. Tillsätt nu mjölken. Sätt kastrullen över värme, medeltemperatur ungefär på din spis. Vispa nu hela tiden medan du låter den sjuda upp och tjockna. Lämnar du den på värme finns det risk att klumpar bildas. När krämen ser tjock och fin ut stänger du av värmen och rör ned nutellan.
Låt svalna och använd sedan som fyllning i tex ett lager tårta, fyllda i muffins eller blanda med grädde som fyllning.
 
                     
 
Ylva
 2014-10-30 @  16:50:24

Har nu testat att göra chokladkrämen m nutella. Ska ha den som tårtfyllning

Svar: Vad kul! Hoppas det smakar! :)
madeleinesbakverk.blogg.se




Namn*
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)


Blogg


Kommentar