Kanelbullar

    ·  Vetebröd
 
Kanelbullensdag idag, en orsak till att få göra en vetedeg. Jag tycker nog mer om att göra en vetedeg och att baka ut olika bullar än att faktiskt äta de, haha. Vetedegar har helt enkelt en hög mys bakfaktor enligt mig!
Idag testade jag fram ett nytt recept på bullar där det nämligen är lite bakpulver i degen för att få luftigare bullar. Bullarna blev verkligen lyckade, luftiga och fina. Ha en trevlig kanelbullensdag, här kommer receptet!
 
Kanelbullar
Vetedeg
3 dl degspad( hälften vatten, hälften mjölk)
25g blå jäst
1/2 tsk salt
1/4 tsk kardemummakärnor
3/4 dl socker
1 ägg
75g rumstemprerat smör
450g vetemjöl special (7 1/2 dl)
1/2 tsk bakpulver
+ 1-2 dl vetemjöl special
 
Kanelremons
125g mjukt smör
1 dl florsocker
1 2/3 dl strösocker
2 msk kanel
1 nypa salt
 
Pensling
1 ägg
1 msk mjölk
Pärlsocker
 
Ljumma degspadet till max 37°c. Lös upp jästen i hälften av degspadet, tillsätt sedan resten av degspadet. Tillsätt socker,salt,ägg och smör. Mortla kardemumman och tillsätt den. Arbeta in hälften av mjölet. I resterande mjöl blandar du i bakpulver, tillsätt sedan och arbeta ihop till en kladdig deg. Arbeta genom maskin i 5 min på lägsta hastighet och sedan 5 min på medelhastighet. På min assistent använde jag steg 1 och 2. När maskinen arbetat klart knåda in 1-2 dl mjöl bara så degen går ihop och släpper kanterna. Se även till att strö över mjöl innan jäsning så inte ytan torkar. Låt jäsa till dubbelstorlek, min deg jäste i 1 timme och 30 minuter.
 
Medan degen jäser kan du göra kanelremonsen. Vispa lätt ihop smör, socker, salt och kanel. Sikta i florsockret för att undvika klumpar. Blanda till en jämnt smet.
 
 
När degen jäst färdigt, knåda den lätt. Dela den sedan i 2 delar. Kavla ut degbiten till en rektangulär platta. Bred sedan på kanelfyllningen. Rulla ihop och skär 1-3cm tjocka bitar. Beroende hur tjocka du vill ha de. På bilden gjorde jag snurrorna tjocka, ca 3 cm.
Gör sedan detsamma med andra degbiten för att få fler snurror. För att få knutar viker du rektangeln på mitten. Skär strimlor, virar sedan en strimla runt fingrarna och gör en knut.
 
Pensla dina bullar med uppvispat ägg blandat med mjölk, strö över pärlsocker.
Här finns en bra video som visar hur man gör knutar.
 
Tips för att lyckas med dina bullar!
Var sparsam med mjölet, tillsätt lite i taget så det inte blir för mycket, hellre för lite än för mycket.
Använd smör för godast resultat, rumsvarmt smör för saftigare bullar.
Låt jäsa länge, så att degen växt till minst dubbelstorlek.
 
 
 
Paulina Suonvieri
 2014-10-04 @  23:55:37   http://hundredkitchenstories.blogg.se/

Åh men gud vad gott! Hembakat är verkligen bäst! :D



//hundredkitchenstories.blogg.se

Svar: Det finns INGET som slår hembakat! Tack för din fina kommentar! :)
madeleinesbakverk.blogg.se

Mathilda Jansson
 2014-10-05 @  00:02:57   http://sweetandspicy.blo.gg/

Dom såg verkligen jättegoda ut! :D

Svar: Tack så jättemycket! Slår ju köpebullarna i hästlängder 😄
madeleinesbakverk.blogg.se




Namn*
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)


Blogg


Kommentar