Mjuk vaniljkola

    ·  Godis, Julbaka
 
Första advent idag, det ska jag fira med årets första julbord. Det blir julbord på ikea. Tycker det är väldigt gott när man tänker på vad man betalar i alla fall. Jul baka har jag börjat med för nästan en månad sedan, för ett tag sedan gjorde jag även året första julgodis. Mjuk vaniljkola gjord på äkta vaniljstång, det kan ju inte bli annat än gott?!
 
Vaniljkola
ca 60-100st
1/2 vaniljstång
2 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
3 dl strösocker
100g smör
 
Klä en from 20x20cm med bakplåtspapper. Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna. Tillsätt grädde, sirap, socker, smör och vaniljen inklusive vaniljstångsresterna och sjud detta i en medelstor kastrull, den får inte vara för liten för då kan det koka över. Koka upp på hög värme låt sedan koka på medelvärme i ca 30 min. Kolan ska nått en temperatur på 125-128°c för att vara mjuk men ändå ha en fast form.
Har du inte en kökstermometer så får du göra kulprovet. Såhär gör du kulprovet. Häll upp ett glas med kallt vatten, tillsätt en liten klick kola. Vänta några sekunder. Om du kan rulla kolan och den är fast så är kolan klar. Kolan ska ha blivit riktigt gyllenbrun och fin också, då vet du att den är klar.
Häll upp kolan i formen, låt svalna helt. Låt sedan stå kallt då går den mycket lättare att skära upp den. Skär eller klipp i bitar. Servera din hemmagjorda kola eller slå in de och ge bort som ätbar present.
Jag testade att slå in i både plastfolie och bakplåtspapper.
 
Ha en fin första advent!
 
Anonym
 2014-12-01 @  07:29:06

Hoppas din första advent var fylld med kakor & söta godisar! :)

Svar: Det var den, för mycket godsaker till och med! :)
madeleinesbakverk.blogg.se

eftermiddagsfika.blogg.se
 2014-12-01 @  07:30:31   http://eftermiddagsfika.blogg.se/

Råkade skicka min förra kommentar som anonym ;)




Namn*
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)


Blogg


Kommentar