Cashewbräck

    ·  Baka allergivänligt, Baka med Smiling, Godis, No Bake
 
Har ni någon gång smakat sådana här kakor som är gjorda på sesam och i princip bara socker. Sådana som ändå känns lite nyttiga. Fast hur nyttiga saker och ting är kan ju alltid diskuteras. Vet att bland annat Risenta säljer dessa kakor under namnet sesamkakor. Dessa kakor lärde jag dock känna igenom att jag ofta fick hem de från mina släktingar när de varit i polen. I polen är dessa sesamkakor väldigt populära och finns i stor variation med olika smaker. I polen kallas dessa kakor Sezamki.
 
Hur som helst så säger jag att jag inte har några allergier alltid om frågan kommer på tal, men dessvärre har jag upptäckt på senare år att vissa frön kliar och bränner lite i halsen på mig. Tror jag bara är överkänslig. Sesam är ett utav fröna. Därför kom jag på att nu när jag fick ett lass med schyssta nötter hemskickade från smiling så kunde jag ju göra dessa kakor fast med cashewnötter. Dessa blev sååå goda, verkligen! Alltid lite knepigt att hantera hett "socker" men man får arbeta snabbt men försiktigt. Kallar dessa för Cashewbräck då jag tycker de blir mer som bräck än kakor. Hoppas ni gillar dessa lika mycket som jag, och ät kakorna med gott samvete, de innehåller ingredienser med mycket nyttigheter. Lycka till! :)
 
Cashewbräck
(- ca 12 bräck)
 
1 påse Smiling naturella cashewnötter (125g)
1 dl rörsocker 
1/2 dl flytande honung
1 msk vatten
ev. 1/2 tsk vaniljextrakt
 
Rosta nötterna lätt i en förvärmd ugn på 200°C i cirka 5-10 minuter, eller rosta de försiktigt i en torr stekpanna. Det fungerat att använda de som de är också, helt naturella. Hacka upp nötterna och lägg undan till senare. Ta fram 2 bakplåtspapper och en kavel till senare. 
I en kastrull, blanda rörsocker, honung, vatten och vaniljextrakt. Sätt på högvärme och låt koka upp. Du kan röra om i början tills dess att sockerkristallerna lösts sig, efter det sluta att röra, annars kan massan kristalliseras. Låt nu koka på medel/hög värme till sockerlagen uppnått en temperatur på 140°C. Blanda fort i nötterna i sockerlagen och tag bort från värmen. Bred fort ut på ena bakplåtspappret och lägg på det andra bakplåtspappret. Kavla nu så fort som möjligt massan mellan de två papprerna medan den fortfarande är varm och kan kavlas ut. Låt svalna. Ta försiktigt bort en bakplåtspappret. Skär i bitar med en vass kniv. De går lite sönder och är svårt att få ut perfekta bitar så oroa dig inte om det sker för dig. 
 
Njut av ditt hemgjorda godis! :)
 
 



Namn*
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)


Blogg


Kommentar