Midsommartårta 2015

    ·  Högtidsbaka, Tårtor
 
Årets midsommartårta bestod av en tårtbotten smaksatt med vanilj och tårtan var fylld med en somrig jordgubbsmousse och dessutom en av mina favoritsmaker, dulce de leche.
Tårtan blev lyckad och alla tyckte om den. Jag testade att för första gången göra en varmvispad tårtbotten, jag lyckades men var kanske inte den bästa botten i konsistens tyckte jag.
Älskar du också dulce de leche, och vill göra en somrig tårta så är denna något att fundera över. 
 
Detta inlägg kan tyckas komma upp lite sen, men bättre sent än aldrig, eller hur?
Anledningen till detta är att jag faktiskt fått hjälp att fräscha upp bloggen lite. 
Jag är själv väldigt nöjd med designen nu, anledningen till att den fixats till var för
att det fanns många saker som krånglade innan.
Hoppas ni läsare också finner sidan trevlig nu och att ni känner er inspirerade.
Sidan har fått sitt ansiktslyft tack vare duktiga Therese som är en otrolig duktig fotograf och designer.
Hennes fina sida hittar ni här. Tycker ni absolut ska kika in hos henne och bli inspirerade.
Nog pratat, här kommer receptet för årets midsommartårta.
 
1 sats jordgubbsmousse
1 st tårtbotten
1 burk dulce de leche Raffolait 250g
2 1/2 dl vispgrädde 40%
Svenska färska jordgubbar
Saft
 
Gör så här:
Dag 1
Baka tårtbotten enligt receptet som är länkat. Förvara den i en påse i rumstemperatur.
Eller frys och ta upp den dagen efter och dela den när den fortfarande är halvfryst.
Då går det lättare att skära i den.
 
Dag 2
Morgon:
Förbered jordgubbsmoussen enligt receptet som är länkat ovan. Låt stå i kylen.
 
Kväll:
Använd formen som du gräddade tårtbotten i, och klä den i plastfolie.
Jag brukar använda mig av 2 långa bitar som jag lägger i kors.
Låt plastfolien gå upp över kanterna, då kan du sedan vika ner kanterna och på så vis "slå in" tårtan.
Om du skurit en bottendel lite tjockare, lägg då undan den nu och använd den sist.
Lägg en av de 2 tårtbottendelarna i botten av formen.
Safta botten genom att pensla på saft.
Bred ett tjockt lager med mousse på botten.
Tag fram bottendel nummer 2 och bred på ett rikligt lager med dulce de leche på
dess ena sida. Lägg på den botten med dulce de lechen mot jordgubbsmoussen.
Safta nu denna botten. Repetera och bred på ett tjockt lager med jordgubbsmousse.
Ta nu fram bottendel nummer 3, som du tidigare eventuellt la undan. 
Bred på ett rikligt lager på ena sidan.
Lägg nu på denna sista botten med dulce de leche sidan mot jordgubbsmoussen.
Nu har du lagt ihop din tårta.
Slå nu in den genom att ta ner de plastfolie som stått över kanterna innan.
Slå in den ordenligt.
Ställ in tårtan i kylen och låt stå över natten.
 
Dag 3
Ta fram tårtan ur kylen.
Öppna upp plastfolien på toppen. 
Vänd formen upp och ned på den bräda eller fat som du tänkt spackla tårtan på.
Lossa formen och klä av plastfoliet.
Det som i formen var tårtans topp blir nu tårtans botten.
Att spara den tjockare botten till sist är därför smart för att få en stabil grund.
Vispa upp vispgrädden och spackla din tårta.
För dekorationen som jag gjorde så skedar man grädde runtom tårtan.
Det gör du genom att doppa en matsked i hett vatten som du sedan formar grädden med.
Dekorera med jordgubbar och eventuell valfri dekoration.
Servera, imponera och njut.
 
Nu ska vi prata dulce de leche!
Dulce de lechen som jag använde för denna tårta finns att köpa på Willys.
Pampas deli säljer även dom äkta dulce de leche.
Finner du ingen av dessa produkter kan du självklart använda kondenserad mjölk 
som du kokar i 3 timmar, då får du så kallad karamelliserad mjölk.
Karamelliserad mjölk, alltså kokt kondenserad mjölk finns även den att
köpa färdig på burk.
Jag fick en gång höra att just denna karamelliserade mjölk är inte dulce de leche.
Många kallar karamelliserad mjölk för dulce de leche.
Skillnaden mellan dessa två produkter var då sockerhalten. 
En äkta dulce de leche har lägre sockerhalt än i kokt kondenserad mjölk.
Till smak så tycker jag att den karamelliserade mjölken har en ton av messmör,
medan jag inte känner samma hos dulce de lechen.
Nu är det så att jag är ingen expert på detta. 
Är det någon som kanske är från sydamerika och har koll på detta
så får ni gärna förklara för mig.
Jag har nu iallafall delat med mig till er om mina tankar angående dulce de leche och karamelliserad mjölk.
 
 
 
 



Namn*
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)


Blogg


Kommentar